Inspirováno dětmi

ČLÁNKY

Podívejte se, čím Vás a Vaše děti můžeme podpořit v hudební teorii a úspěšnější hře na hudební nástroj a zpěvu 

Trápí vás, že musíte nutit své dítě každý den do hraní?

Potom je tento článek přímo pro vás;-)

     JAK NA KAŽDODENNÍ HRANÍ?

Přiznejme si, že hlídat každodenní cvičení hry dítěte na nástroj je většinou největší bič na rodiče. Dítěti si často vůbec nechce a nám už vůbec ne. Vždyť je toho ještě potřeba tolik udělat! Možná, že jediné po čem toužíte je dát si nohy nahoru, uvařit si kávu nebo čaj a NEDĚLAT VŮBEC NIC! A to je přesně to, co Vám doporučuji. Děti MILUJÍ naší společnost a přízeň. A tak můžeme spojit příjemné s užitečným. Pohodlně se usadíme s lahodným nápojem a poprosíme naše dítko, aby nám zahrálo. Že to máme rádi a udělá nám to obrovskou radost. Jen sedíme, posloucháme a dítěti do ničeho nezasahujeme. Nechceme ho přece odradit a kazit si tak příjemnou chvíli nicnedělání. Může se z toho stát každodenní zvyk, na který se může těšit dospělý i dítě. A nakonec můžeme dítěti poděkovat za krásnou hru, jak nám s ním bylo úžasně. Není snad poselstvím hudby rozdávat radost? A pokud dítěti znesnadňuje hru hudební teorie, tak to samé si můžeme každý den dopřát při kouzlení s knížečkou HUDBA HROU s opičkou Notičkou nebo s hudebními hrami a z trápení se stane zábava a vzácná chvilka pro sebe;-)


20 VLASTNOSTÍ A DOVEDNOSTÍ, KTERÉ JSEM ZÍSKALA DÍKY HŘE NA HUDEBNÍ NÁSTROJ A PŘIPRAVILY MĚ NA ŽIVOT. 


  • ZÁBAVA - Ať už hrou s kamarády nebo pro druhé. Vidět, že jsem svým hraním druhým rozzářila den, prostě stojí za to!
  • PŘEKONÁVÁNÍ PŘEKÁŽEK - To, že jsem neustále narážela na složitosti při nácviku skladeb mě připravilo na skutečný život, který nám každý den dává výzvy k překonávání.
  • VYTRVALOST - Jedna z nejzásadnějších dovedností v životě člověka. Zažila jsem spoustu talentovaných muzikantů, ale protože jim chyběla vytrvalost, nedokázali svůj dar šířit dál.
  • SVĚDOMITOST - Dnes celkem opomíjená vlastnost. Umět se pro něco rozhodnout, jít si za tím a dovést to do konce je naprosto klíčové pro to, aby člověk něco vytvořil.
  • ZODPOVĚDNOST - Často zmiňované téma a tak málo žité. Při hře na hudební nástroj nebo zpěvu a následném vystupování na koncertě je trénink vlastní zodpovědnosti všudepřítomný.
  • SEBEDŮVĚRA - Všichni po ní toužíme a málokdo ji máme. Ovšem při osvojení si hry na hudební nástroj zažívám důvěru v sebe sama už jen tím, že něco umím a dokážu to ukázat světu.
  • POCIT VÝJIMEČNOSTI - Kolik lidí umí opravdu hrát na hudební nástroj a rozumí hudbě? Stále to není naprostá samozřejmost. A tím, že to umím, se stávám v něčem výjimečná.
  • CIT - V dnešní době tlaku na výkon jdou lidské pocity stranou. Nikoho nezajímá, jak se kdo cítí. Ale všichni chceme, aby nás druzí lidé vnímali a cítili. Hudba v nás tento cit udržuje a prohlubuje, dělá nás lidštějšími.
  • ESTETIČNOST - Úzce souvisí s citem. Mít cit pro krásu. Vnímat krásu je naprostou součástí hudby.
  • PŘÁTELSTVÍ - Během souhry vznikají krásná přátelství, která přetrvávají do dospělosti a vytváří v lidech harmonii a sounáležitost.
  • RADOST - Ten pocit radosti, který člověk zažívá při hře, kdy už má skladbu čí píseň nacvičenou je naprosto fantastický.
  • PŘEKONÁVÁNÍ TĚŽKÝCH CHVIL - Ať už ve škole nebo doma zažívá dítě náročnou situaci (např. rozvod rodičů), může hra na hudební nástroj být úplnou terapií. Dítě může veškeré emoce tzv. "vybít" do nástroje. Díky tomu snáze projde náročnou situací. Ne nadarmo se tak skvěle uplatňuje muzikoterapie nebo arteterapie.
  • SAMOSTATNOST - Věřím, že je to bod, ke kterému vedeme své děti, aby se jednou staly dospělými. Hru na hudební nástroj si dítě samo vede při domácí přípravě na hodinu. Díky tomu je to skvělá průprava k samostatnosti.
  • SPOLUPRÁCE - Nejčastější forma při práci. V podstatě v jakémkoliv vztahu spolupracujeme. Bohužel se děti často více vedou k soutěživosti. Hra v hudebním souboru, doprovodu nebo orchestru děti připravuje tím nejpřirozenějším způsobem.
  • NADHLED - Při osvojování si hry na hudební nástroj zažívá člověk spoustu propadů. Ať už v tom, že se mu nechce cvičit, nedaří se mu nebo se mu nepovede vystoupení. Nadhled je vždy na místě a posouvá ho krůček po krůčku dál.
  • KREATIVITA - Pravá mozková hemisféra je zodpovědná za tvořivou stránku našeho žití. Hrou na hudební nástroj se aktivuje a přináší obrovskou kreativitu do života, kterému velmi často vévodí zejména logika.
  • IMPROVIZACE - Ať chceme nebo ne, velmi často nám tréma způsobí, že nejsme schopni hrát podle zápisu z not. A tak přichází na řadu improvizace, která nám pomáhá se vzniklou situací se popasovat. V životě nelze se na vše připravit, proto se nám tato dovednost hodí;-)
  • PŘEKONÁVÁNÍ STRACHU - Strach je součástí téměř každého veřejného vystoupení, protože nám na výsledku záleží. A do určité míry je prospěšný. Tzv. Eustres je pozitivní stres, díky kterému jsme výkonnější a bystřejší.
  • VYSTUPOVÁNÍ A SEBE PREZENTACE NA VEŘEJNOSTI - Mnohým z nás se podlomí kolena už při samotné představě veřejného vystupování. Pomocí hry na hudební nástroj se to můžeme postupně naučit a zjednodušit si tak sebe prezentaci v dospělosti.
  • HRAVOST - V neposlední řadě v nás hra na hudební nástroj udržuje hravost. Je to ta kvalita, která nám přináší radost a štěstí do života i v dospělém věku a přibližuje nás k dětem. Vřele doporučuji!

A pokud i vy chcete děti připravit na život, ráda vám v tom pomůže opička Notička prostřednictvím hudebních her nebo publikací.

Přemýšlíte, který z nabízených produktů je pro vaše děti nejvhodnější?


Chápu, že je někdy těžké se v nabídce produktů zorientovat a vybrat ten nejvhodnější. Na začátek bych vám to chtěla usnadnit a napsat, že všechny tři nabízené produkty se vzájemně doplňují. Vše mohou děti používat již od čtyř let. Jsou vhodné pro domácí použití, do mateřských, základních i uměleckých škol.

HUDEBNÍ KNÍŽEČKA 

Je určena nejmenším dětem pro seznámení se s hudebními pojmy. Notami, hodnotami not, pomlkami, hudebními klíči, hudební abecedou a druhy taktů. Děti si říkají básničku a u toho obtahují předkreslený motiv. Pravidelným opakováním si vše hravě zapamatují.

HUDEBNÍ KARTIČKY

Krásně doplňují knížečku a zároveň posouvají děti ve čtení not v houslovém i basovém klíči. Zprvu si děti mohou skládat jen obrázky, poté noty hudební abecedy, hodnoty not a pomlky, které znají z knížečky. Následně si přidávají noty od c2 a noty v basovém klíči. Vhodné pro všechny děti v jakémkoliv ročníku.

HUDEBNÍ HRA

"Cestujem za písničkou" je určena nejmenším dětem a pomáhá si lépe zapamatovat a procvičovat základy hudební teorie. Protože si děti hrají, ani nemají pocit, že se něco učí. Hudební hra roste s dětmi, protože plynule přejdou ke hře pro pokročilé "Hrajeme si s opičkou Notičkou". Společně s opičkou Notičkou učí šneka hudební nauku, kterou potřebují ke hře na hudební nástroj a zpěvu z not. Hru mohou hrát děti z různých ročníků i věkové kategorie tak, že starší děti odpovídají na otázky a mladší kontrolují správnost odpovědi podle návodu. Tím si procvičují čtení a učí se nové znalosti z hudební teorie. Je určena pro všechny věkové kategorie a urychluje i zlepšuje hru na hudební nástroj. A tím zároveň podporuje hravost a větší radost z hudby.


Jak naučit děti NOTY SNADNO a lehce?

Jedno z nejstěžejnějších témat vůbec. NOTY, velmi často strašák dětí i rodičů. Je to začarovaný kruh. Když dítě neumí číst noty, obtížněji se učí hrát na hudební nástroj. A tak zcela zbytečně ztrácí motivaci a radost ze hry. Ovšem tak to vůbec nemusí být. Co kdybych vám prozradila, že dítěti stačí znát jednu jedinou notu. Nevěříte? Tak se na to pojďme podívat. Dítěti totiž stačí vědět, kde leží nota C a vše ostatní si už odpočítá, pokud zná HUDEBNÍ ABECEDU, kterou se hravě naučí v knížečce HUDBA HROU s opičkou Notičkou:

C D E F G A H C

hudební abeceda je. 

Pes počítá, kočka přede.

C H A G F E D C.

Vláček do kopečka přede,

potom auto dolů.

Poté už jen stačí odpočítávání neustále opakovat. Než se naděje, pamatuje si, že uprostřed notové osnovy leží H a pod ním A. Za chvíli umí číst noty bez odpočítávání. Pokud chcete dítěti zpříjemnit procvičování čtení not a udělat z toho hru a zábavu, jsou tu pro vás HUDEBNÍ KARTIČKY "Jaká je to notička? Naučí tě opička." 


A K ČEMU MI TY NOTY A NAUKA VLASTNĚ JSOU?


Tohle povzdechnutí slyším od dětí velmi často. Nepochopení, proč se učím něco, co mi nedává smysl a ještě se to dá těžko uchopit. 

PROČ? Odpověď  dává důležitou vnitřní motivaci se něco naučit. Tolik zásadní pro úspěšné zvládnutí dané činnosti. Když vím, proč se něco učím, dává mi to sílu a chuť vytrvat.

A abyste měli připravené argumenty pro své děti až je budete popohánět do učení, tak tady jsou:

Kdo je připraven, není překvapen;-) To by vlastně mohl být nultý argument;-))) 

1. Noty jsou jako písmenka ve slabikáři. Abychom si mohli něco přečíst, musíme znát písmena. Proto abychom si mohli něco zahrát, je třeba znát noty.

2.  Když znám noty, mohu si kdykoliv a cokoliv zahrát. Dává mi to tedy svobodu.

3. Když umím noty, mohu si s kýmkoliv zahrát.

4. Mohu si zahrát svoji oblíbenou píseň či skladbu jen tak pro radost, kdykoliv.

5. Čím lépe umím číst noty, tím rychleji se učím nové skladby. A tím pádem mě to víc baví.



A pokud i vy chcete podpořit své děti ve hře na hudební nástroj, ulehčit a zpříjemnit hudební nauku, máme pro vás HUDEBNÍ KARTIČKY "Jaká je to notička, naučí tě opička".

Chcete se o HUDEBNÍCH KARTIČKÁCH dozvědět více?


HUBNÍ NAUKA PRO DĚTI ZÁBAVNĚ


Jde to vůbec? Přestože zkušenosti většiny z nás, kteří navštěvovali hodiny hudební nauky v ZUŠ, rozhodně zábavné nebyly, tak odpověď zní ANO!

Hudba vznikla především pro zábavu a k tomu vedu i své žáky. A proto jsem se rozhodla prozradit vám pár tipů, jak si z hudební teorie konečně tu zábavu udělat;-) Nemusíme pouze nudně sedět jen nad pracovním sešitem hudební nauky. Můžeme vše, co si procvičíme převést rovnou do praxe. Protože praxe dělá mistra.

1. Než začnete hrát novou skladbu, můžete si zahrát hru: Kdo rychleji přečte notu. A tam, kde je to možné, můžeme k tomu přidat: Kdo ji rychleji zahraje na hudební nástroj.

2. Můžete si vzít maňáska a nechat dítě, aby ho učilo. Zejména malé děti to zbožňují. Např. aby mu řeklo, jaká je to notička, pomlka, ... a učit maňáska, jak se hraje.

3. A pokud potřebujete procvičit hodnoty not, je výborné tleskat si rytmus nějaké písničky ze zpěvníku a u toho počítat nahlas.

4. A pokud se dětem pletou hodnoty not, stačí jim připomenout básničku z knížečky HUDBA HROU s opičkou Notičkou, do které můžete neustále nahlížet a kreslit.

A ještě něco. Nechtějme po dětech ani po sobě, abychom vše hned a rychle uměli. Přizvěme  k tomu HRU a RADOST a s ní přijde i LEHKOST a ZÁBAVA. Příjemné kouzlení s opičkou Notičkou;)

Chci si objednat knížečku HUDBA HROU s opičkou Notičkou


7 TIPŮ, JAK EFEKTIVNĚ POUŽÍVAT KNÍŽEČKU HUDBA HROU

s opičkou Notičkou

1. NENUTIT - MOTIVOVAT

Není ideální zavolat dítě a přikázat mu: "Už jsi vyplňoval/a opičku Notičku, kterou jsem ti koupila? Nechceš? Tak příště ti nic nekoupím." Tak takhle to moc radosti opravdu nepřináší. Navrhuji vzít si maňáska nebo plyšáka a směrem k dítěti, změněným hlasem, říct: "Jééé...opička Notička. Já se chci také naučit kouzlit notičky. Ale kdo mě to naučí? Že mi to Aničko ukážeš, prosííím." Nevěřili byste, jak děti rády ukazují, co umí. Tak to zkuste a užijte si kouzlení;-)

2. PŘIMĚŘENOST A NÁVAZNOST

Méně je někdy více. Je potřeba brát ohled na věk a schopnosti dítěte. Některé zvládne knížečku na posezení, druhé napíše jednu stránku. Obojí je v pořádku, každý má své tempo. Je dobré postupovat od začátku, pokud ji vyplňujete poprvé. Ale zároveň nevadí, když začnete od kapitoly, kterou už znáte. Doporučuji přečíst dítěti text a říkat básničku spolu s ním, dokud si ji nezapamatuje. Vždy je prospěšné na závěr zopakovat, co jsme se dozvěděli. Např. celá nota má prázdné bříško a počítáme ji na 4 doby. Tak lépe dojde k uvědomění.

3. PRAVIDELNOST

Velmi zásadní je pravidelně si ke knížečce i k hudebnímu nástroji sedat. Nejlépe denně, prostě co nejčastěji. Nemusí to být dlouho. I deset minut je lepší, než vůbec. Tím se dítě nejrychleji, nejsnáze a nejlépe naučí hudebně kouzlit. A tam kde není námaha, je zábava;-)

4. NEHODNOTIT - OCENIT

Nedoporučuji komentovat, jak dítě obkresluje nebo hraje. Přehlížíme to a raději oceníme: "Juu, už umíš kouzlit notičku (klíč, pomlku, ...). Už se těším, až se příště naučíme kouzlit takt." To bohatě stačí. Jsme tak moc navyklí hodnotit, že je to mnohdy ku škodě. Nám nejde o výkon, ale o zábavu a ta žádné hodnocení nepotřebuje.

5. PLNÁ POZORNOST

Super je vymezit si čas jen pro dítě. Nikam od něj neodbíhat, nenechat se rušit. Stačí deset minut plné pozornosti se svým dítětem a bohatě to podpoří váš vztah. A k tomu to dítě mnohem víc baví!

6. PODĚKOVAT

Na závěr je prima poděkovat. Buď jako maňásek nebo za sebe. Např. "Moc děkuji, žes mě naučil/a kouzlit notičky (klíče, pomlky, ...) a užili jsme si legraci." Dítě to potěší a bude se těšit na příště. A tím ho i učíme oceňovat druhé a vyjadřovat vděčnost.

7. UŽÍT SI TO

Tento bod vlastně všem předchází. Je ideální vnitřně se nastavit, že si to jdu s dítětem užít. Žádný výkon, žádná povinnost. Prostě jdeme si hrát;-)

Chcete si přečíst o knížečce více a podívat se na ukázky? Stačí přepnout na: 


JAK SI ZPŘÍJEMNIT, někdy velmi stresující,
KAŽDODENNÍ HRANÍ NA NÁSTROJ?

Přiznejme si, že hlídat každodenní cvičení hry dítěte na nástroj je většinou největší bič na rodiče. Dítěti si často vůbec nechce a nám už vůbec ne. Vždyť je toho ještě potřeba tolik udělat! Možná, že jediné po čem toužíte je dát si nohy nahoru, uvařit si kávu nebo čaj a NEDĚLAT VŮBEC NIC!  A to je přesně to, co Vám doporučuji. Děti MILUJÍ naší společnost a přízeň. A tak můžeme spojit příjemné s užitečným. Pohodlně se usadíme s lahodným nápojem a poprosíme naše dítko, aby nám zahrálo. Že to máme rádi a udělá nám to obrovskou radost. Jen sedíme, posloucháme a dítěti do ničeho nezasahujeme. Nechceme ho přece odradit a kazit si tak příjemnou chvíli nicnedělání. Může se z toho stát každodenní zvyk, na který se může těšit dospělý i dítě. A nakonec můžeme dítěti poděkovat za krásnou hru, jak nám s ním bylo úžasně. Není snad poselstvím hudby rozdávat radost? A pokud snad dítěti znesnadňuje hru hudební teorie, tak to samé si můžeme každý den dopřát při kouzlení v knížečce HUDBA HROU s opičkou Notičkou a z trápení se stane zábava a vzácná chvilka pro sebe;-)

Objednávám si hudební knížečku HUDBA HROU s opičkou Notičkou

© 2017 HUDBA HROU / Vytvořeno s radostí, všechna práva vyhrazena
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky